Κατά τη χθεσινή ομιλία μου ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τον τίτλο: «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις» ανέφερα ότι με το εν λόγω νομοσχέδιο επέρχονται σημαντικές αλλαγές στο χώρο των ΑΕΙ, που στόχο έχουν την αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων και την περαιτέρω ανάπτυξη τους, διαμορφώνοντας συγχρόνως τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας τους.
Αναλύοντας τις επιμέρους διατάξεις, υπογράμμισα την επιλογή ενός νέου μοντέλου διοίκησης, δεδομένου ότι το Πανεπιστήμιο δεν είναι όργανο εκπροσώπησης, αλλά επιστημονικός φορέας υψίστου επιπέδου, όπου ο Πρύτανης θα εκλέγεται με αυξημένη πλειοψηφία από τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, κατόπιν αξιολόγησης αντικειμενικών προσόντων των υποψηφίων.
Μία ακόμη βασική τομή του νομοσχεδίου αφορά την πιο ουσιαστική εκπροσώπηση των φοιτητών στα όργανα διοίκησης του ΑΕΙ που καλλιεργεί τις συνεργασίες και τις συμπράξεις των φοιτητών, ενώ ιδιαιτέρως σημαντική είναι η θέσπιση του εσωτερικού Erasmus.
Αναφέρθηκα επίσης και στα νέα, καινοτόμα, ανταγωνιστικά προγράμματα σπουδών του ελληνικού δημόσιου Πανεπιστήμιου, εφόσον θεσμοθετούνται α) κοινά προγράμματα σπουδών σε διεπιστημονικά αντικείμενα αιχμής που οργανώνονται από δύο Τμήματα του ίδιου Πανεπιστημίου και απονέμουν κοινό τίτλο σπουδών και από τα δύο Τμήματα, β) Διπλά προγράμματα σπουδών που θα οργανώνονται από δύο Τμήματα του ίδιου ή άλλου Πανεπιστημίου εντός ή εκτός Ελλάδας και απονέμουν δύο τίτλους σπουδών και από τα δύο Τμήματα, γ) Προγράμματα σπουδών δευτερεύουσας κατεύθυνσης με απονομή διακριτού τίτλου σπουδών εξειδίκευσης και δ) Προγράμματα εφαρμοσμένων επιστημών και τεχνολογίας διάρκειας 3,5 ετών, με υποχρεωτική πρακτική άσκηση.
Επεσήμανα, επίσης, τη σπουδαιότητα των Επαγγελματικών Μεταπτυχιακών και των Βιομηχανικών Διδακτορικών, που αποτελούν μία ακόμη καινοτομία του νομοσχεδίου.
Κλείνοντας την ομιλία μου τόνισα ότι πρόκειται για ένα νομοθέτημα που στοχεύει στην προσαρμογή των ελληνικών πανεπιστημίων στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, εκσυγχρονίζοντας τα προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα σπουδών και προωθώντας την έρευνα και την καινοτομία, ώστε η διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας να γίνει επιτέλους πραγματικότητα.